DATE GENERALE

DATE GENERALE

Pozitia geografica

Albania se situeaza in Sud-Estul Peninsulei Balcanice si are o suprafata de 28 748 km2, dintre care 27 398 km2 sunt reprezentati de uscat si 1350 km2 de apele teritoriale, Albania avand deschidere la marile Adriatica si Ioniana, in partea de vest. Granitele Albaniei se intind pe 717 km din care 362 km sunt reprezentati de zona litorala. Se invecineaza la nord-vest cu Muntenegru, la nord si nord-est cu Republica Kosovo, in est cu Macedonia de nord si in sud si sud-est cu Grecia.

Tara are o poziție geografică favorabilă, fiind situată la intersecția celor mai scurte rute care trec din vestul Mediteranei către Balcani și Asia Mică și controlează trecerea prin canalul maritim Otranto. Cele mai largi văi ale sale sunt cele ale râurilor Drin, Shkumbin și Vjosa, care facilitează, în același timp, legătura internă a Balcanilor cu Marea Adriatică și a Asiei mici cu bazinul mediteranean. Coasta Adriatică se întinde de la raului Buna până la Capul Gjuhëze. În golful Vlora și spre sud, coasta este înaltă, stâncoasă, dominată de muntele Karaburun. Principalele golfuri ale Albaniei sunt: ​​golful Drin, Lalz, Durrës, Karavasta și Vlora, la intrarea căruia se află insula Sazani.

Harta Albaniei. Sursa http://www.britannica.com. Click pe figura pentru o rezolutie mai buna.

Relieful

Înalțimea medie a reliefului este de 708 metri, sau de 2 ori mai mare decât media europeană, unde cele mai mari altitudini se găsesc în Alpii albanezi și în zonele muntoase din est (Korabi, 2751 metri deasupra nivelului mării, este și cel mai înalt vârf din Albania). Câmpiile ocupă în principal partea de vest, de-a lungul coastei Adriatice, dar acest tip de relief se regaseste și în alte părți ale țării. Câmpiile cele mai înalte sunt cele din zona Korça, la peste 800 de metri deasupra nivelului mării. Vaile joase situate în principal de-a lungul principalelor râuri precum: Vjosë, Devoll, Osum, Shkumbin, Erzen, Mat și Drin, reprezinta zone pitoresti, unde există atat terenuri agricole și mari centre rezidențiale, fiind străbătute de cai de comunicatie importante.

Harta fizica a Albaniei. Sursa:https://www.worldometers.info. Click pe figura pentru o rezolutie mai buna.

Clima

Albania este o tara dominata de clima mediteraneană, cu ierni scurte și blânde și veri calde și foarte uscate. Clima Albaniei are schimbări mari de la o provincie la alta și contraste mari de temperatură, precipitații, regim solar, umiditatea aerului etc. Lumina soarelui variază de la 2.731 ore pe an în Xare, zona Sarandei, 2.722 ore pe an în Vlora, 2.560 ore pe an în Tirana, 2.246 ore în Peshkopi și 2.046 ore pe an în Kukës. Precipitatiile medii anuale sunt de 1430 mm cad pe an, cantitatea acestora scazand de la vest la est.

Harta climatica a Albaniei. Sursa Beck et al.2023. Click pe figura  pentru o rezolutie mai buna.

Populatia

La ora actuala, Albania are 2.402.113 locuitori, unde un procent de 46% dintre albanezi trăieste în zonele rurale. După caderea dictaturii, a avut loc o schimbare demografică drastica, sute de albanezi imigrand (legal sau ilegal) în Italia, Grecia, UE  sau America de Nord. Filmul „Lamerica” in regia lui Gianni Amelio, aparut in 1994, surprinde in mod dramatic emigratia masiva produsa in primii ani dupa caderea dictaturii. Filmul este extraordinar, vi-l recomand cu drag, mai ales ca apare si Michele Placido, cunoscut pentru rolul faimosului comisar Corrado Cattani din serialul italian „Caracatita”.

Il puteti viziona aici:

https://archive.org/details/LamericaZO

În 2004, statul albanez a facut publica o cifra de un milion de imigranți în mai puțin de 15 ani. În ciuda faptului că oamenii au emigrat, creșterea populației în orașe precum Tirana și Durrës nu s-a oprit. Tirana, în 1990 avea 250.000 de locuitori și 20 de ani mai târziu ea avand peste 600.000 de locuitori, asadar o creștere de 140%.
Albania are mai multe minorități etnico-lingvistice, printre acestea numarandu-se minoritatea ortodoxă vorbitoare de greacă, vlahi sau aromanii (10.000), slavii (3.000 sârbi, bosniaci, gorani și macedoneni, si 9.000 rromi). Aproximativ 25.000 de ortodocși vorbitori de greacă trăiesc în zonele rurale din sudul Albaniei și în principal în zonele minorităților lingvistice care se învecinează cu Grecia în districtele Saranda, Gjirokastra (Dropull, Pogon), Delvina, Himara, precum și în centre urbane mari precum Durres, Tirana.

Religia

In ultimii ani, in mod deosebit pentru tarile vecine Albaniei, religia albanezilor a devenit un subiect foarte dezbatut si uneori controversat. Insa, in Albania religia nu a fost niciodata un subiect care sa conduca la tensiuni sau neintelegeri. La inceputul secolului XX, un mare scriitor si patriot albanez pe nume de Vaso Pasha spunea: „Religia albaneziilor este albanismul”. Si asa a fost sa fie pentru totdeauna. Armonia religioasa care exista in Albania nu stiu sa se mai intalneasca prin alte parti. Cei 60-65% de musulmani traiesc in pace si armonie cu cei 20-30% ortodocsi si restul de 10-15% reprezentat de catolici. Este un lucru foarte des intalnit faptul ca musulmanii sarbatoresc impreuna cu crestinii, Craciunul sau Pastele si vice –versa. In anumite zone ale Albaniei (Mirdita, Puke etc.) este un obicei déjà impamantenit ca nasii copiilor crestini sa fie musulmani, si asta se face in numele pacii si armoniei care trebuie sa existe intre albanezi indiferent de religia careia ii apartin.

Reprezentantii celor 4 religii principale practicate in Albania: catolica, musulmana, ortodoxa si bektashi

Inedit

Putina lume, atat in Albania cat si in Romania stie ca imnul Albaniei este compus de marele compozitor roman: Ciprian Porumbescu. Melodia Pe al Nostru Steag e Scris Unire este muzica imnului Albaniei!



Imnul Albaniei

Text : Asdreni (Aleksander Stavre Drenova)

Muzica : Ciprian Porumbescu

Harta fizica a Albaniei. Sursa https://www.worldometers.info

1.253 de gânduri despre „DATE GENERALE

  1. Avatarul lui andreeaandreea

    iubitul meu este albanez. mai precis din mirdita. am vizitat de multe ori aceasta tara minunata este intr-adevar ceva special . albanezi iti acorda f.mult respect sunt f.primitori si cu alte cuvinte pot spune TE DUA SHUM ALBANIA. cu toate k sunt multe persoane kre au o impresie gresita despre albanezi eu pot spune k se inseala amarnic pt k intr-adevar sunt oameni deosebiti…

    Răspunde
    1. Avatarul lui albaniaperomanestealbaniaperomaneste Autor post

      Uite, ca ma intreci aici, eu nu am fost nici-o data in Mirdita 🙂 (Stii ce inseamna in albaneza mirdita, nu?)

      Răspunde
    2. Avatarul lui gabigabi

      buna andreea,sunt gabi din botosani.si eu sunt de aceeasi parere cu tine,ai mare dreptate in privinta albanezilor,sunt persoane fffffffff primitoare,respectuoase si inteligente.spun asta pt ca am avut si eu un iubit albanez[acu un an] pe care il iubesc si acum si il voi iubi toata viata,cu toate ca m am maritat pa

      Răspunde
      1. Avatarul lui andreeaandreea

        wow. e trist sa aud asta. iti doresc sa fi fericita . si eu i-am zis mereu iubitului meu k dak vreodata ne vom desparti am sa il iubesc toata viata indiferent orice ar fi pt k intr-adevar acesti oameni sunt deosebiti
        mult noroc

        Răspunde
  2. Avatarul lui Baki YmeriBaki Ymeri

    Jos palaria pentru europarlamentarul Gigi Becali care a cerut eliminarea vizelor pen tru albanezi, dupa parinti fiind si el albanez de origine aromana din Albania, dar cand vine vorba despre Elena care a repetat pozitia tatalui sau ca Romania nu recunosaste independenta Kosovei, din nou ne am facut de rusine in fata paralemntarilor europeni. In acvest sens, merita sa-i spunem Jos palaria si ziaristului kosovar, Agim Popoţi care e mai destept decat moştenitorul tronului monopartid a tovarăşului Ceauşescu:
    Deşteaptă-te române! Zgjohu rumun!
    „În pragul independenţei Kosovei, nimeni nu ar fi crezut că România, nu numai că nu va recunoaşte cel mai tânăr stat din Europa, ci şi va deveni avocatul Serbiei în arena politicii internaţionale. Care este dragostea acestor popoare faţă de Serbia, fiindcă Serbia nu respectă de loc minoritatea română din Timoc?” (Agim Popoci).
    Aici nu e vorbă de politică ci de opinii libere care merg în folosul interesului naţional al României către SUA şi nu către Serbia şi Rusia. Despre cei care au făcut propaganda prosărba în presa şi politica română, va veni vremea când ţăranul român va striga în stradă Ne+am săturat de promisiuni şi minciuni! Jos laba de pe Tricolor!

    Răspunde
  3. Avatarul lui AlinAlin

    Albania se dezvolta !
    Moldova,fosta „tovarasa” de saracie a Albaniei priveste acum cu admiratie ,dar si cu invidie spre albanezi.Iata unde a ajuns R.Moldova ca urmare a ocupatiei rusesti si a anilor de „guvernare”comunista incompetenta si corupta.

    Va propun sa cititi un articol dintr-un ziar moldovenesc{Timpul} care indeamna la reflectie :

    „Adio, Albania!

    După opt ani de neocomunism, nivelul nostru economic nu mai poate fi comparat cu cel al Albaniei.
    R. Moldova deţine în prezent locul 141 în lume la volumul PIB, de două ori mai mic faţă de cel al Albaniei.

    Zenaida Grecianai,premierul-„salvator” al economiei noastre naţionale declara cu mândrie: „La sfârşit de mandat putem afirma cu toată certitudinea că toţi indicii-ţintă, importanţi, asumaţi în Programul „Progres şi Integrare” au fost îndepliniţi, iar cu ei şi acele angajamente asumate de guvernarea actuală în platforma electorală din anul 2005”.

    Din clipa în care R. Moldova şi-a declarat independenţa, mai mulţi ani în şir noi, moldovenii, într-un fel ne autolinişteam cu un lucru: că nivelul economic al statului nostru îl depăşea pe cel al Albaniei, aflându-ne pe penultimul loc printre ţările europene.
    Dar, în 2005, după patru ani de guvernare neocomunistă, Fondul Monetar Internaţional practic a constatat moartea clinică a economiei noastre naţionale, declarând R. Moldova cel mai sărac stat din Europa.

    Albania, fostul nostru reper de comparaţie, din momentul când s-a debarasat definitiv de ideologia şi dictatura comunistă, după zece ani de rătăciri şi căutări, a ales sincer calea accelerată şi consecventă spre integrarea nord-atlantică şi europeană, promovând adevăratele reforme în toate domeniile.
    În prezent, Albania, membră NATO (din 1 aprilie 2009), potenţial membru al UE din 2015, conform datelor FMI se află pe locul 112 în lume la volumul PIB, iar acest indicator per locuitor constituie 5323 $, al 103-lea în lume.

    Am cutreierat de două ori această ţară în lung şi-n lat în căutarea consângenilor noştri români (aromâni), care nu sunt acolo, vorba lui Mihai Eminescu, „colonişti, venituri, oamenii nimărui ci … sunt autohtoni, populaţie nepomenit de veche, mai veche decât toţi conlocuitorii lor”.
    Am cutreierat-o, deci, şi am văzut cu ochii dinamica acestui stat balcanic, convingându-mă că Albania este un stat-şantier, un stat-accelerat şi nu mai poate fi comparat cu al nostru, care în opt ani de guvernare neocomunistă şi de mimare a reformelor democratice şi economice, a fost furat în aşa măsură, încât R. Moldova s-a pomenit într-o prăpastie economică nemaiîntâlnită în Europa.

    R. Moldova deţine în prezent locul 141 în lume la volumul PIB, care-i de două ori mai mic faţă de cel al Albaniei, populaţia fiind cu doar 10 la suta mai numeroasă faţă de cea a Albaniei. În consecinţă, PIB-ul moldovenesc pe cap de locuitor este de 2,22 ori mai mic faţă de cel al Albaniei. Conform CIA, această diferenţă este şi mai pronunţată…

    În prezent, economiştii comunişti din preajma lui Voronin pentru autoliniştirea şefului trebuie să caute alte ţări — bază de comparaţie pentru nivelul economic al R. Moldova „asigurat” de ei în opt ani de guvernare, de exemplu, Burkina Faso sau Mozambic, căci putem jigni Albania, dacă am continua să ne mai comparăm cu ea.

    Mai mult decât atât, nu cred că avem şanse să ajungem la nivelul ei economic nici peste un secol, dacă nu ne vom debarasa de comunişti în această vară toridă din punct de vedere politic. Chiar dacă Albania ar încremeni la nivelul economic actual, R. Moldova, cu ritmurile ei actuale de creştere economică, ar atinge nivelul acestei ţări abia peste 10-12 ani. Dar albanezii nu-s moldoveni şi nu au fost conduşi de comunişti incompetenţi şi hapsâni, prin urmare, ei vor continua să se dezvolte. Aşa că, adio Albania! S-ar putea ca drumurile noastre economice să nu se întâlnească niciodată.»

    Acest articol ,scris in Ziarul Timpul si preluat de Moldova Nova ,reflecta starea de revolta anticomunista existenta in societatea moldoveneasca inaintea ultimelor alegeri.
    Acum ,dupa alegeri speranta a renascut odata cu dorinta de a vedea ca in Moldova se infiripa adevarata democratie si o viata mai buna pentru moldoveni.Noi nu putem decat sa fim alaturi de ei !

    Răspunde
  4. Avatarul lui AlinAlin

    Primele discursuri ale europarlamentarilor români au vizat cetaţenii R. Moldova
    Primele discursuri ale europarlamentarilor români Elena Băsescu şi Gigi Becali au vizat eliminarea vizelor pentru persoanele din regiunea Balcanilor de Vest, şi în special pentru cetăţenii din Republica Moldova.

    În primul său discurs în Parlamentul European, Elena Băsescu a abordat subiectul eliminării vizelor pentru cetăţenii Republicii Moldova şi a insistat asupra dreptului moldovenilor la libera circulaţie în statele Uniunii Europene.

    Europarlamentarul român a fost susţinută de colegul său Gigi Becali care, la fel s-a arătat preocupat de situaţia popoarelor din Balcanii de Vest,INSISTAND SI A LIBEREI CIRCULATII A ALBANEZILOR>

    Propunerile europarlamentarilor români vor deveni subiectul unui proiect care va fi dezbătut de Parlamentul European în perioada imediat următoare. (IPN)

    Răspunde
  5. Avatarul lui Alberto VokaAlberto Voka

    DR. PLEURAT SEIDIU DESPRE ROMANIA SI INDEPENDENTA KOSOVARA

    Încotro, Dacia antică ? – Ku po shkon Dakia antike?
    Hai să ne întoarcem la realitatea de astăzi şi să ne uităm de ce România ar trebui să susţină Kosova independentă şi nu Serbia cu Kosova ocupată! Poziţia publică a României şi explicaţiile date de demnitarii români nu au nimic în comun cu realitatea şi nici cu interesul naţional român.

    Dr. Pleurat Seidiu
    (absolvent al Universităţii de Medicină din Craiova, expert guvernamental, Prishtina)

    De o vreme, cu multă atenţie am urmărit reacţiile publice atât de haotice ale demnitarilor români faţă de Declaraţia de Independenţă a Kosovei. Acestea au fost însoţite de cele mai bizare comentarii, izvorâte din necunoaşterea problemei Kosova. În rândurile de mai jos nu am cum să ocolesc nici problematica relaţiilor în triunghiul balcanic româno-sârbo-albanez, de-a lungul secolelor, nici demonstrarea faptului că actuala atitudine a României nu este în interesul său naţional, ci dimpotrivă. Se spune că adevăratul caracter al unui popor se poate afla cel mai uşor în „vorbele poporului”. Să comparăm următoarea zicală, referitoare la ce spune un bărbat când se scoală după o zi grea de muncă. În timp ce albanezii spun „am dormit ca un miel” sau românii zic „am dormit buştean”, sârbii spun „spavao sam kao zaklan” (am dormit ca un înjunghiat în gât). De ce aşa? No comment!
    O politică pragmatică sau „realistă” ar trebui onorată, după spusa lui James Joyce „History […] is a nightmare from which I am trying to awake”, spusă care n-ar trebui să fie în folosinţa Serbiei, dar a acelor ţări care încă au îndoială să recunoască sau nu noua realitate care se numeşte Republica Kosova. În ultima vreme au apărut foarte multe articole, în special cele „antiindependiste”, scrise de analişti români bine cunoscuţi şi (ne)cunoscuţi, care au încercat, fiecare în modul lui, să explice poporului român apartenenţa sârbă sau albaneză, în aspect istoric, a Kosovei. Dar în nici unul din aceste articole analitice, ne-bazate în factografie, n-am putut vedea vreo concluzie convingătoare. Concluzia oferită ar trebui să fie simplă: Dardania antică (Kosova de astăzi) este a celor care s-au născut acolo şi continuă să trăiască şi să moară pentru o Kosovă mai bună. În nici un caz a acelora care au venit să jefuiască secole după secole. Poporul şi analiştii români ar trebui să folosească mai mult lucrările lui Bogdan Petriceicu Haşdeu sau Nicolae Iorga, care spune că „albanezii şi românii sunt veri de sânge” (vezi: conferinţa „Albania, ieri şi azi”, 7 decembrie l934) ori Bolintineanu care afirmă că „datinile albanezilor sînt întocmai ca acelea ale aromânilor din Macedonia, care seamănă cu cele ale românilor din Principate” (vezi: „Călătorii la românii din Macedonia”), ori Tiberius Puiu (fost-consilier guvernamental, specialist şi în spaţiul ex-iugoslav), conform căruia destinul albanezilor kosovari este similar cu cel al românilor din Basarabia.
    Nu vreau să ne mai batem cu istoria, doar aş vrea să vă prezint două concluzii a doi oameni de ştiinţă din România. Prima: este indiscutabil faptul că sârbii nu sunt autohtoni în Kosova, fiindcă, în general, slavii nu sunt autohtoni în nici o regiune din Peninsula Balcanică. În cazul particular al provinciei Kosova, aceasta a intrat în componenţa Serbiei relativ târziu, în secolul al XIII-lea, când a devenit centrul politic şi spiritual al statului sârb. Până la sfârşitul secolului al XIV-lea, Serbia a cucerit Kosova în cadrul politicii sale expansioniste, dar provincia Kosova a căpătat o poziţie simbolică în mitologia naţională sârbă şi iugoslavă, fiindcă acolo a stăpânit ţarul Ştefan Duşan, acolo au fost ridicate cele mai importante monumente religioase sârbeşti şi încă tot acolo s-a desfăşurat eroica bătălie antiotomană din 1389 (Câmpia Mierlei – n.n.). Bătălia din 1389, care a hrănit mitul sârb al victimizării, nu a fost bătălia sârbilor pentru salvarea creştinităţii. Bătălia a fost purtată de o coaliţie regională în care „albanezii participau în număr mare“, susţine dr. Alexandru Madgearu, cercetător ştiinţific principal al Institutului pentru Studii Politice de Apărare şi Istorie Militară (vezi: „Originea medievală a focarelor de conflict din Peninsula Balcanică“. A doua: „Sârbii vorbesc de Kosovopolie, dar de cel din 1389, uitând de bătălia din 1448. Atunci marele luptător Iancu de Hunedoara va face o alianţă cu marele strateg albanez Ghjergj Kastrioti – Skanderbeg. Despotul sârbilor Gheorghe Brancovici, în loc să se alăture celor doi, a împiedicat armata lui Skanderbeg să facă joncţiunea cu Iancu de Hunedoara, iar pe acesta l-a luat prizonier. S-a ratat astfel o ocazie de a-i alunga pe turci din Europa“, spune Gelcu Maksutovici, doctor în istorie. Iată de ce trebuie să ne întoarcem la realitatea de astăzi şi să susţinem ideea că România ar trebui să accepte o Kosova Indenpendentă şi nu o Serbia cu un Kosovo ocupat.

    Care este interesul naţional al poporului român?
    Poziţia publică a României şi explicaţiile date de unii demnitari români, în special Excelenţa Sa Preşedintele Traian Băsescu, nu au nimic în comun cu realitatea şi nici cu interesul naţional român. Să vedem de ce.
    1.Transilvania. Frica punerii unei linii de egalitate între cazul Kosova şi „cazul Transilvania”. De fapt, cazul este inexistent, fiind o lozincă lansată de Rusia şi Serbia. Preocuparea României de acest scenariu este numai o favoare făcută Rusiei „pierdută în spaţiu şi timp”. Determinarea statutului provinciei române Transilvania (unirea cu Regatul România – n.n.) s-a hotărât corect şi pentru totdeauna în 1918. Aceasta nu s-a realizat prin terorizarea populaţiei, nici prin masacre şi nici printr-o politică de apartheid, ci prin plebiscit natural. Modele de teroare, genocid şi etnocid sunt inima programelor folosite de secole de Serbia şi Rusia asupra teritoriilor anexate de regimul ţarist şi bolşevic, politică susţinută şi de Rusia putiniană. În umbra „cazului Transilvania” se încearcă ascunderea situaţiei aromânilor, respectiv românilor din Valea Timocului şi Banatul de Vest, Transnistria şi de ce nu, nordul Bucovinei şi Basarabia.
    2. Ideea Panslavismului. România se află în pericolul, probabil fără voinţa ei, de a intra în „hora” ideii de panslavism care apare în diferite forme (apărarea ortodoxiei sau proletariatului), în diferite epoci de criză a Rusiei. Românii, ca şi albanezii, sunt singurele popoare non-slave în Balcani, înconjurate de slavi, lăsând pe greci pe de o parte, şi ca atare au suferit destul prin fărâmiţarea pământurilor străvechi. Şi toate acestea în scopul creării unui super-stat slav. România şi românii nu trebuie să uite epurările etnice din Banatul de Vest, din Timoc, din Bucovina şi Basarabia. Îmi amintesc că eram în primele luni după Revoluţia din 1989 în România. Studenţii moldoveni începuseră să vină la universităţile din România şi prima mea întâlnire cu ei a fost şocantă. Între ei vorbeau rusă! Nu este asta o asimilare forţată? România are forţe să spună odată pentru totdeauna că aparţine civilizaţiei europene, acuma şi politic, după intrarea în UE şi NATO, şi nu mentalităţii panslaviste de dincoace de Carpaţi. Interesul României este Europa şi nu Rusia!
    3. Religia. În multe dezbateri şi analize făcute de analişti şi pseudoanalişti români am întâlnit termenul „albanezii musulmani”, termen care încearcă să dea caracter religios conflictului din Kosova. Politicienii şi analiştii români desigur ştiu că în Kosova şi Albania trăieşte un popor care se identifică numai cu noţiunea albanez şi cu nimic altceva. Acest fapt trebuie transmis poporului român. Trebuie să transmiteţi faptul că acolo trăieşte un popor mândru de practicarea a trei religii (crortodoxă, catolică şi musulmană). Niciodată, dar niciodată, grupurile religioase albaneze n-au avut un singur conflict religios. Acest fapt ne deosebeşte de slavi. Cred că nu aţi uitat ce au făcut sârbii fraţilor lor slavi din Croaţia şi Bosnia. Au încercat şi cu slovenii dar nu le a mers. Poporul român trebuie să ştie că acolo, în ţinuturile albaneze, trăieşte un popor care, alcătuit din trei grupuri religioase, membrii lor sărbătoresc împreună şi Bairamul şi Crăciunul, se căsătoresc între ei şi pentru ţara lor luptă şi mor numai sub steagul albanez. În cimitirile kosovare sunt înmormântaţi albanezii ambelor relşigii, şi creştini şi musulmani. Iar situaţia este cvasicomună. Puteţi veni să vă convingeţi! Trebuie să ştiţi încă un fapt: în timpul genocidului din Kosova, populaţia slavă de religie musulmană n-a fost măcelărită de către sârbi, dar albanezii creştin-catolici da! De ce oare?!
    Cred că toţi suntem de acord că prin analizele ADN nu puteţi afla cărei religii îi aparţineţi, dar apartenenţa familială da. Aceste caracteristici umane datează înainte de Hristos şi Mohamed. Cel puţin noi albanezii, ca descendeţi ai Ilirilor, considerăm că familialii noştri sunt dacii şi tracii, şi nu arabii, latinii, slavii. Cred că şi românii sunt de aceeaşi părere. Religia musulmană n-are nimic cu Kosova pentru că în caz contrar, 50 de ţări islamice ar fi recunoscut Republica Kosova în primele ore ale vieţii sale, ceea ce nu s-a întâmplat şi nici nu se va întâmpla. Problema se pune în aspectul confruntării a două mentalităţi, unul proeuropean/proamerican şi altul antieuropean/antiamerican! Altfel nu se poate explica fraternitatea între Serbia, Rusia, Gadaffi, Saddam, Chavez & co. Întrebarea este: încotro, Dacia antică?! Soldaţii români care fac parte din coaliţia antitero în Iraq şi Afganistan. Armamentul acestor guerile al-Queda este livrat de ruşi şi sârbi ortodocşi.
    4. „Apărarea ortodoxiei”. Lozincă lansată recent în unele pseudoanalize ca un „argument” pe care România trebuie să se sprijine. Oare trebuie? NU! Şi imediat se pune întrebarea: Fraţilor, dar bulgarii ce sunt? Sunt slavi care au recunoscut indipendenţa kosovară. Dar grecii, macedonenii, muntenegrenii, care sunt foarte îndoielnici faţă de independenţa Kosovei, oare nu sunt ei toţi ortodocşi şi doi dintre ei slavi? Ei au făcut paşi foarte diplomatici, cum este recunoaşterea paşapoartelor noi, oferta Republicii noi să deschidă „misiune de legatură” (Grecia), chiar au început procedurile pentru recunoaştere intr-un „timp potrivit” cum spun ei. Cred că majoritatea, daca nu toţi politicienii români cunosc expresia „The Third Rome” sau „A treia Romă”.
    5.Teoria relaţiilor excelente româno-sârbo/iugoslave, nu prea credibilă. Ia să vedem! Din 1833, când sârbii cu sprijinul Rusiei au cucerit Valea Timocului, câţi vlahi/români au mai rămas fără sufixul vici. Câte şcoli şi biserici româneşti mai sunt! În ce limbă se botează copiii români în Valea Timocului! La începutul Primului Război Mondial numărul vlahilor/românilor în Valea Timocului era de circa 350.000. În 1918, armata sârbă, sprijinită de corpul expediţionar francez, condus de Franchet d’Esperey, a ocupat întregul Banat, cu Timişoara, oprindu-se la Mureş. Primele măsuri au fost de a aresta învăţătorii, profesorii şi preoţii români! Să nu uităm şi poziţia patriarhului sârb Pavle, care a atacat Biserica Ortodoxă Română, punându-se pe aceeaşi poziţie cu Patriarhul Alexei al Rusiei în privinţa Mitropoliei Basarabiei. Oare ei nu erau pe atunci ortodocşi? Da, erau, dar restul nu erau sârbi ci trebuiau să devină sârbi!
    6. Dreptul internaţional. Coloritatea interpretării parţializate a acestui „argument” a fost pusă la îndoială de existenţa sau nu a acestuia. În ultimele decenii am recunoscut declararea independeţei mai multor ţări, fără voia statelor „materne”. Carta ONU (UN Charter) pune obligaţii la toate părţile semnatare de a proteja populaţia lor. Serbia a eşuat în ultimii 100 de ani. Sârbii au ucis adolescenţi, copii şi femei. Ei în mod sistematic au terorizat populaţia în Kosova, fără să ţină cont de religie, printr-un program de genocid şi epurare etnică. Deci, Serbia a fost un „stat eşuat” (Failed State). Astea sunt doar câteva din motivele cu care mulţi experţi internaţionali dau legitimitate absolută actului de Declaraţie a Independenţei kosovare. Să nu uităm încă un fapt: Kosova, la ultima Constituţie legitimă a RFY, 1974, a fost parte egală, constituitivă, cu drepturi egale a Federaţiei Iugoslave. Rezoluţia 1244 ONU nu dă nici un drept Serbiei asupra Kosovei (http://www.nato.int/kosovo/docu/u990610a.htm). Punctul nr. 10 şi punctul nr. 5 a Anexei nr. 2 explică totul şi sprijină pe deplin poziţia Kosovei în cadrul Constituţiei R.F.I. (Republica Federativă Iugoslavia – n.r.) din 1974. La nici un punct a Rezoluţiei 1244 nu puteţi găsi nici un cuvânt prin care fosta R.F.I. trebuie să fie întrebată sau consultată de viitorul statut politic a Kosovei, fiind ea independenţă sau nu. În multe articole scrise sau dezbateri, am citit şi auzit menţionarea Actului din Helsinki. Se poate pune întrebarea oare ce „Act” a oprit Bangladheşul să devină independent?
    7. Problematica Suveranităţii. Oare suverenitatea la sensul său rigid îi dă dreptate lui Idi Amin, lui Paşici şi Miloşevici în timp de 100 de ani? Sudanul în zilele noastre şterge oare de pe pământ popoare şi civilizaţii întregi? Desigur că nu! De aici derivă legitimitatea recunoaşterii unilaterale de către state şi organizaţii (cum este cazul cu BM şi FMI), a independenţei proclamate de Parlamentul kosovar. Această legitimitate se susţine şi de către Articolul 1 al Convenţiei de la Montevideo pentru drepturile şi obligaţiile statelor (1933). Kosova a îndeplint primele trei atribuţii pentru a deveni stat independent, iar a patra atribuţie este în esenţă circulară şi obligatorie numai după recunoaşterea ca stat independent. După 1933, pe lângă aceste atribuţii, statele au mai adăugat criterii noi (statul de drept, respectarea drepurilor omului, efectivitatea teritorială), care uşurează luarea decizilor privind recunoaşterea statelor noi create. În această situaţie Kosova îndeplineşte toate aceste criterii de a fi recunoscută ca stat independent şi de către Adunarea Generală a ONU (opţiune dorită). Având în minte toate cele de mai sus, în sensul stabilizării peninsulei noastre, statele vecine ar trebui să nu mai stea la îndoială maratonică, ci să recunoască Republica Kosova ca stat independent.
    8. Care este interesul rus în Balcani şi în regiune? După dizolvarea naturală a Uniunii Sovietice şi pierderea influenţei, Rusia a ales, pentru a supravieţui în arena internaţională, instrumentul „dezgheţării conflictelor îngheţate”. Dar e şi mai interesant faptul că toate aceste conflicte (Transnistria, Osetia Sud, Abhazia, Republica Serpska) au fost aprinse tocmai de Rusia. Se va lăsa şantajată România? Nu cred!
    9. Două state Albaneze! Cu tot respectul pe care îl am faţă de Preşedintele Băsescu, n-am cum să nu comentez argumentul aruncat de Excelenţa-Sa care afirmă: „crearea a două state albaneze în Balcani nu se poate accepta”! L-aş întreba pe dl. Băsescu, oare ce sunt moldovenii? Nu sunt români?! Dar ciprioţii? Nu sunt greci?! Dar cazul altor state ca Austria, Bosnia, Muntenegru sau Corea? După Constituţia noastră, Republica Kosova este un stat al albanezilor, sârbilor şi altora care trăiesc în Kosova.
    10. „Autoproclamarea”. Preşedintele Băsescu adeseori a declarat că „niciodată nu vom recunoaşte independenta autoproclamată a proviciei Kosovo”! Domnul Preşedinte ştie foarte bine că nu a fost autoproclamare ci proclamare în concordanţă cu SUA, Franţa, Germania, Anglia, Italia şi NATO. Certul „NICIODATA” este o altă greşeală a dl. Preşedinte Băsescu. În politică şi diplomaţie nu se spune niciodată „niciodată”. Aş adăuga, în încheiere, că am trăit şi studiat în România. Pentru acest fapt mulţumesc poporului român şi îi sunt veşnic îndatorat. Ataşat fiind afectiv de românii pe care i-am cunoscut acolo, nu pot privi decât cu tristeţe cum tricolorul românesc a fost folosit abuziv de susţinătorii lui Karadgici şi Mladici. Tricolorul românesc nu are nimic în comun cu fotografiile măcelarilor din Balcani, iar Guvernul român trebuie să reacţioneze la timp. Să trăiască România!

    N.B.: Redacţia apreciază acest articol ca fiind un comentariu asupra relaţiilor culturale româno-albaneze şi un impuls spre dinamizarea lor după declararea independenţei kosovare, şi nu unul cu caracter politic.
    N.B.: Ky artikull nuk ka karakter politik. Është një çështje kulturore lidhur me relacionet rumuno/shqiptare dhe një nxitje për rehabilitimin e tyre pas shpalljes së pavarësisë së Kosovës.
    Fragment din presa albaneză (www.Floart-press.blogspot.com)
    Deşteaptă-te române! Zgjohu rumun!
    În pragul independenţei Kosovei, nimeni nu ar fi crezut că România, nu numai că nu va recunoaşte cel mai tânăr stat din Europa, ci şi va deveni avocatul Serbiei în arena politicii internaţionale. Care este dragostea acestor popoare faţă de Serbia, fiindcă Serbia nu respectă de loc minoritatea română din Timoc? (Agim Popoci)

    Răspunde
  6. Avatarul lui Baki YmeriBaki Ymeri

    CONDOLEANTE DIN AMBASADA ALBANIEI DIN KOSOVA

    Stimate Dle. Baki,
    In primul rand va urez dumneavoastra si familiei dumneavoastra toate cele bune! Va rog sa transmiteti familiei defunctului si intregii conduceri a Uniunii Culturale a Albanezilor din Romania condoleantele mele cele mai sincere pentru aceasta mare si prematura pierdere! In aceste zile de doliu si de mare durere, familia si dumneavoastra trebuie sa aveti si consolarea ca Nicu Constantin al dumneavoastra si al nostru a murit doar fizic, intrucat ca nume si artist de elita si-a castigat nemurirea. Dumneavoastra personal va multumesc pentru informatiile pe care mi le transmiteti regulat. Dar mai ales trebuie sa va multumesc pentru scrierile si creatiile dumneavoastra, pline de arta, emotie, albanism, romanism si umanism. Cu mult respect si recunostinta, Xhevat Mustafa, Consilier&Vice/ambasador la Ambasada Albaniei in Kosova

    Răspunde
  7. Avatarul lui Baki YmeriBaki Ymeri

    Culturală a Albanezilor din România şi redacţia revistei Albanezul exprimă profunda durere despre moartea lui Nicu Constantin, un mare actor, un mare suflet si un simbol al legăturilor spirituale dintre români, aromâni şi albanezi. Regretatul actor a fost membru activ al Uniunii Culturale a Albanezilor din România, pe care a considerat-o o organizaţie importantă în viaţa culturală a românilor şi albanezilor“, au declarat pentru Adevărul de Seară – editia de Constanta, Gelcu Maksutovici, preşedinte de onoare al uniunii si Baki Ymeri, redactor şef al revistei Albanezul.

    Cei doi au aflat despre moartea actorului de la reporterul Adevărul de Seară – ediția de Constanța. Ei au transmis în numele comunității „sincere condoleanţe familiei şi tuturor celor care l-au admirat și iubit“.

    Răspunde
    1. Avatarul lui albaniaperomanestealbaniaperomaneste Autor post

      Interesant! Nu stiam ca Nicu Contantin avea parinti albanezi! Multumesc pentru linkuri. Daca e cineva interesat, pot traduce cate ceva…

      Răspunde
  8. Avatarul lui LediLedi

    Buna,
    Si prin Grecia se poate. Daca stii sa ajungi pana la insula Corfu din Grecia (Korfuz), de acolo iti ia arpoape 30 minute si 32 de euro de persoana (nu cunosc biletul pt masina) sa vii cu vaporul pana la Saranda. Taxe de viza nu sunt dar pune deoparte 1 euro ca taxa de iesire din teritoriu pentru masina.
    Drum bun

    Răspunde
  9. Avatarul lui calincalin

    cum pot sa ajung cu masina din Tg.Mures in Saranda?
    care este drumul cel mai bun? prin Bulgaria si Grecia?
    cum sunt drumurile pe riviera albaneza (ma intereseaza mai ales zona Saranda)?

    Răspunde
    1. Avatarul lui albaniaperomanestealbaniaperomaneste Autor post

      Am un articol despre drumul cel mai scurt din Romania in Albania la rubrica Turism in Albania. Prin Bulgaria treci si prin Macedonia si cred ca e mai scurt decat sa treci prin Grecia, dar totusi, daca preferi Grecia, sa stii ca drumul din Saranda pana in Vlora (unde se termina marea Ionica) este destul de bun si asfaltat, cu destule curbe. Nu o sa ai ocazia sa mergi cu viteza mare, deci cele 150 de km (aproximativ) o sa le faci in vreo 2 ore. In partea dreapta a drumului o sa ai muntii albanezi, iar in stanga marea Ionica. Fii atent ca inainte de a ajunge la Llogara, la 1051 de metri inaltime o sa vezi unul dintre cele mai frumoase peisaje: marea si cerul se fac unu: un albastru perfect unde nu poti vedea diferenta intre cer si mare.

      O data ce treci Vlora nu o sa mai ai privire la mare. O sa dai de marea Adriatica la vreo 60-70 de km de Vlora, langa Durres. Deci, ai hotarat sa investesti in Albania? 🙂

      Răspunde
  10. Avatarul lui madalinamadalina

    as vrea sa stiu daca e adevarat ca parintii aleg pentru fiul/ica lor persoana cu acre sa se casatoreasca. as vrea un raspuns rapid. va multumesc

    Răspunde
    1. Avatarul lui albaniaperomanestealbaniaperomaneste Autor post

      Pe vremuri da, acum mai rar. Prin zonele rurale parintii poate mai incearca sa recomande sau „sa aranjeze” asemenea legaturi, dar acest obicei este intalnit din ce in ce mai rar. Cuvantul „aleg” nu este cel mai potrivit pentru a descrie acest obicei fiindca, dupa perceptia mea, indica faptul ca parintii albanezi nu doar aleg, ci si obliga fiii lor la casatorii aranjate din timp. Nu este vorba de asa ceva.

      Mai rapid decat atat, nu am putut sa-ti raspund 🙂 Ai putea sa ne povestesti de unde intrebarea aceasta?

      Răspunde
  11. Avatarul lui madalinamadalina

    as vrea sa stiu si eu daca e adevarat ca parintii albanezi cauta fata pentru a-si casatori fiul si viceversa…as vrea un raspuns rapid.va multumesc

    Răspunde
  12. Avatarul lui AlinAlin

    Se pot teme albanezii ca vor fi tradati de Forta Internationala,asa cum afirma unii lideri kosovari ?

    Iata articolul:

    „Kosovarii in razboi cu fortele UE

    Conducatorul Miscarii kosovare pentru Autode­terminare, Albin Kurti, a declarat sambata ca Misiunea europeana pentru politie si justitie in Kosovo (EULEX) nu va avea „niciodata liniste” in timpul mandatului sau, lasand sa se inteleaga ca vor avea loc noi atacuri asupra fortelor comunitatii internationale.
    „Nu vor fi niciodata linistiti. Vom actiona impotriva acestei misiuni care poarta din ce in ce mai mult trasaturile unei puteri coloniale”, a declarat Kurti, in timpul unei reuniuni, la Skopje, a Organizatiilor neguver­namentale albaneze din Macedonia, Albania si Kosovo.Atacurile fizice asupra EULEX au fost coroborate cu unele de natura informationala, mai multe persoane necunoscute atacand pagina de web a Misiunii UE in Kosovo, informeaza postul de radio sarb B92. Hackerii au lasat un mesaj prin care afirma ca nu vor permite revenirea Kosovo sub administrare sarba. „Nu puteti vinde pamantul nostru Serbiei (…). Asa cum am spus <> putem spune „la revedere”, se arata in mesajul lasat de hackeri pe site-ul EULEX. Violentele survin pe fondul condamnarii recente a 20 de activisti kosovari la Pristina.”
    Din Ziarul ZIUA-Bucuresti

    Răspunde
  13. Avatarul lui EstiEsti

    Hi ‘albaniaperomaneste’ and others!
    Përshëndetje!

    Congratulations for this interesting informative blog. As an Albanian temporarily living abroad I am glad that you all are having positive and constructive discussions about my country.

    Romania is one of the few countries in Europe which I have not visited yet therefore it is number one in my priority list as the next destination. I am sure I will find hospitable people there as I have known Romanians to be around the world.

    Keep up the good work and interest.
    Ju lumtë!

    Răspunde
  14. Avatarul lui OliviaOlivia

    🙂

    Un vers din imnul Republicii Belarus spune:

    „Drujba narodau – sila narodau” – „Prietenia dintre popoare este forta popoarelor”.

    🙂

    O zi buna si tie si tuturor!
    Oli 🙂

    Răspunde
  15. Avatarul lui DS Popablogjeans

    Am cumpanit dupa citirea comentariilor tale pe blogul meu si am inteles ca ai mare dreptate. Nu exista natiuni mici si mari, exista numai natiuni, pe care nu trebuie sa le categorisim, ci trebuie sa le acordam acelasi respect pe care il pretindem celorlalti. Asa cum ti-am spus, stiu multe despre Albania, stiu despre impletirea drumurilor noastre in istorie si stiu ca de multe ori am impartasit aceleasi dureri. Nimic nu cimenteaza o prietenie mai mult ca unitatea in suferinta. Primeste te rog scuzele mele si, ca un semn al dorintei de a trece peste un moment neplacut, afla ca am sters postarea cu pricina! Multa sanatate tie si tuturor de-un neam cu tine. Daca nu avem taria sa ne recunoastem greseala nu suntem demni de iertare in veci!
    Cu consideratie,
    Dan S. Popa

    Răspunde
  16. Avatarul lui Daniela BDaniela B

    Cine ma poate ajuta si pe mine cu cateva informatii?
    In august trebuie sa merg in ALbania in interes de serviciu cam o saptamana, si nu stiu daca imi trebuie viza sau ce acte sunt necesare pentru a calatori acolo.
    Are cineva idee?
    M-am uitat si pe siteul ambasadei, am trimis si mail, insa nici un raspuns pana acum, doar am gasit un tabel (actualizat cine stie cand) cu tarile unde este nevoie de viza iar Albania nu figura.

    Multumesc

    Răspunde
    1. Avatarul lui albaniaperomanestealbaniaperomaneste Autor post

      Buna Daniela. Raspunsul tau este undeva dat pe acest blog, dar ca sa fiu mai clar: NU! Cetatenii romani nu au nevoie de viza de intrare in Albania. Trebuie platit o taxa de 10-15 euro la intrare si atat. Drum bun si spor la treaba!

      Răspunde
  17. Avatarul lui lisvitlisvit

    E binevenit acest site. Spre deosebire de tine, care porti un respect aparte pentru media din Romania, eu tind sa cred ca este un fel de „barfa” nationala, de profesionalism nu cred ca e cazul sa vorbim.
    Si acesta este un motiv pentru care nu se cunoaste mai nimic de Albania la noi, pentru ca la voi batranele de 100 de ani nu sunt violate, cele mai mari tumori sunt depistate la noi, batranele nu nasc la voi, deci, fara suparare, nu prezentati nici un interes.
    Nu conteaza ca Albania si Romania au o istorie aproape identica, nu conteaza ca limba albaneza este inrudita cu limba romana (limba albaneza face parte dintr-un grup aparte dar cele mai mari asemanari le are cu limba romana), nu conteaza ca dacii si ilirii au fost vecini si cei mai vechi locuitori ai acestor regiuni si apoi dupa aia au venit tot felul de smecheri care ne tot buimacesc istoria cum sa le iasa lor mai bine.
    Daca aveati bomba atomica ne guduram acum pe langa albanezi, daca nu, cine sunteti voi?
    Acum lucruri mai bune, in concordanta cu nota site-ului.
    Albanezii sunt primitori, isi respecta cuvantul dat, isi respecta istoria, cultura si identitatea nationala. Natura e frumoasa. Marea Ionica e superba, la Adriatica imi place plaja, nisipul e fin si e mai indicata daca mergi cu juniorii. Cazarea e ieftina, obligator sa ai aer conditionat altfel te „prajesti”. Muntii sunt inalti si mai arsi in Sud, in Nord sunt acoperiti cu brazi (asta puteti gasi si voi pe YouTube). Drumurile sunt bune, cu mici exceptii (vorbesc de anul trecut, anul asta poate sunt puse la punct). Lucrurile merg spre bine in Albania, intreaga tara e un santier.
    PS. Berea e buna.

    Răspunde
  18. Avatarul lui calincalin

    daca vreau sa cumpar un apartament in noile imobile construite in statiunile de pe malul marii, ce conditii trebuie sa indeplinesc ca si cetatean roman?
    mi-ai recomanda sa fac acest pas? e mai ieftin decat in grecia sau italia si litoralul este frumos…

    Răspunde
    1. Avatarul lui albaniaperomanestealbaniaperomaneste Autor post

      Sa cumperi un apartament in Albania este mai simplu decat sa cumperi o casa si asta din cauza legii proprietatii care in Albania se pare ca se aplica mai greu. Preturile, ai drepatate, sunt mai ieftine decat in Italia sau in Grecia, iar dupa parerea mea, cumpararea unui apartament sau case in Saranda (de unde insula Corfu se vede la ochiul liber) ar putea fi o afacere foarte profitabila. Daca esti intr-adevar interesat as putea sa ma interesez si sa incerc sa iau legatura cu o cunostiinta care se ocupa cu vanzari-cumparari de case. Am dat adresa ta la un prieten (vorbeste romana) care se ocupa cu constructii dar nu stiu daca te a contactat sau nu…

      Răspunde
        1. Avatarul lui albaniaperomanestealbaniaperomaneste Autor post

          Calin, arunca o privire la http://www.tidalbania.com . Site-ul este in albaneza si engleza, dar poti sa-le scrii in romana daca vrei. Persoana care iti va raspunde este un prieten de al meu si te va contacta cu mai multe amanunte. Ok? Pe privat iti trimit si adresa lui de e-mail.

          Răspunde
  19. Avatarul lui OliviaOlivia

    Mireseardhet Eda printre noi!
    Cu timpul, sunt sigura ca acest blog va creste din ce in ce mai mare si mai voinic si ca din ce in ce mai multa lume va afla multe lucruri frumoase si utile cu ajutorul lui. 🙂

    Răspunde
  20. Avatarul lui EdaEda

    Jam shqiptare.Sint abaneza si dupa ce am citit aceste randuri de la albaniaperomaneste ma sint mandra de Albania mea. Ma bucur ca sint oameni ca tine care scriu pentru Albania,acest lucru ajuta la informarea Romaniei despre noi. Rrofsh.Tungjatjeta. Cu respect pentru toti cei care au scris aici. Numai bine la toti.pa pa

    Răspunde
  21. Avatarul lui ciprian teodorescuciprian teodorescu

    buna ziua!
    sunt ciprian teodorescu din bucuresti,am 38 de ani si fac alpinism,ca pasiune.
    ador tarile „exotice”si mai putin cunoscute de calatorii romani,din diverse motive,strict personale.spre exemplu ,in 2006 am escaladat niste varfuri de 5000 de metri in tian-shan,kargazia,o tara foarte putin stiuta de ai nostri,insa ieftina si foarte primitoare.
    anul acesta doresc sa urc tot un varf pe care au fost putini romani si sa merg intr-o tara superba si plina de surprize precum este Albania.
    de cand am vazut poze ,pe google earth,cu alpii albanezi,theth sau adratica,parca nu mai am stare,vreau sa aflu cat mai mult.am in obiectiv,inca din 1996 ,aceasta tara,insa tot felul de framantari social-politice ale acesteia m-au facut sa nu merg acolo.va rog sa imi spuneti daca imi trebuie viza,daca pot evita macedonia sau care ar fi cea mai ieftina modalitate de a ajunge in albania.nu am masina,vreau sa merg cu trenul,autocarul.va astept cu un raspuns la pontica_95@yahoo.com

    Răspunde
    1. Avatarul lui albaniaperomanestealbaniaperomaneste Autor post

      Buna ziua Ciprian. Trebuie sa recunosc ca nu am aproape deloc cunostiinte despre alpinism, dar va pot ajuta cu informatii despre muntii din Albania si o calatorie cat mai rapida si economica spre Albania. Aveti dreptate, Theth este una dintre cele mai frumoase zone din Nordul Albaniei, dar v-as recomanda Tropoja (in granita cu Kosovo), in mod special zona pe unde trece raul Valbona, Muntele Korab (cel mai inalt din Albania 2751m) sau muntii din Sudul Albaniei. Sunt sigur ca daca o sa ajungeti in Llogara o sa aveti ce sa povestiti pentru mult timp. Personal, prefer Sudul Albaniei (de unde si sunt)…Am sa va trimit prin e-mail adresele a catorva persoane care cred ca va pot ajuta la organizarea unei expeditii in Albania. Un traseu usor pentru a ajunge in Albania fara masina il gasiti aici: https://albaniaperomaneste.wordpress.com/turism-in-albania/ . Sunt sigur ca sunt si alte trase, dar eu am scris despre doar ce am facut eu. Alta varianta rapida cred ca ar fi sa treceti prin Belgrad-Podgorica-Shkodra (tren + autobus) si sunteti aproape de Alpii Albanezi. La postarile de mai sus gasiti sa raspunsul despre actele care va trebuiesc la intrarea in Albania…un pasaport si 10 sau 15 euro taxa de intrare in tara. Incepand cu 2003 cetatenii romani nu au nevoie de viza de intrare in Albania.

      Multumesc pentru intrebari si sper sa reusiti sa vizitati cat de curand posibil Albania. Sunt sigur ca o sa va placa si o sa aveti o parere complet diferita de ceea ce vedeti la TV despre albanezi. Tinem legatura!

      Răspunde
      1. Avatarul lui ciprian teodorescuciprian teodorescu

        va salut!
        multumesc pentru informatii.
        am vazut poze cu dhermi.marturisesc ca m-am indragostit de marea ionica,vazand acele poze.o sa fac tot posibilul din lume ca sa fiu la dhermi si in albania ,in iulie sau august 2009!!
        sa ne auzim !!toate bune!
        ciprian

        Răspunde
  22. Avatarul lui AlinAlin

    Care este potrivit Constitutiei albaneze deosebirea intre o minoritate culturala si una nationala ?Exista o astfel de diferenta ?In Romania albanezii sunt recunoscuti drept minoritate nationala si au automat un reprezentant in Camera Deputatilor,chiar daca voturile albanezilor votanti ar fi insuficiente.Cum e in Albania ?Au scoli,universitati,ziare,biserici cu slujba in limba natala ?Stiu ca in Albania unii aromani au ajuns la mari demnitati in stat.Unul a fost Fatos Nano,primul ministru.Alte exemple aveti ?

    Răspunde
    1. Avatarul lui albaniaperomanestealbaniaperomaneste Autor post

      Alin, aromanii din Albania se impart in doua grupuri, o parte care se simt mai apropiati de Romania si deseoari le place sa zica ca sunt Romani, iar cealalta parte se declara a fi greci sau Aromani veniti din Grecia. Exista chiar 2 societati de Aromani, una care tine legaturile cu Romania si alta cu Grecia. In conditiile astea, este chiar foarte greu sa zici ca toti Aromanii din Albania sunt Romani, cand chiar unii dintre ei se declara a fi greci. Comparatia care faci cu albanezii din Romania si cu drepturile lor, nu mi-se pare foarte relevanta, desi personal, nu vad absolut nimic gresit in a cunoaste aromanii ca minoritate nationala. Aromanii intotdeauna au fost un factor foarte pozitiv in viata culturala, politica si economica din Albania si daca guvernul albanez le-ar da mai multa putere, nu vad decat lucruri bune care se pot intampla. Insa, pot sa-ti zic cu siguranta, ca aromanii din Albania au aceasi drepturi care au aromanii din Macedonia si din Grecia si mai multe drepturi decat cei din Serbia. Pe acest blog poti gasi un articol (un interviu) – la Aromanii din Albania care vorbeste despre viata acestei minoritati.

      Răspunde
    2. Avatarul lui lisvitlisvit

      Aline, In Albania la fel ca si Romania, aromanii nu sunt considerati minoritati nationale. Aromanii sunt considerati si se considera albanezi.

      Răspunde
    1. Avatarul lui albaniaperomanestealbaniaperomaneste Autor post

      Imi asum sa cred ca atunci cand zici romanii din Albania te referi la aromanii din Albania…Raspunsul este da! Aromanii din Albania sunt recunoscuti de catre constitutia albaneza ca minoritate culturala.

      Răspunde
  23. Avatarul lui OliviaOlivia

    Sugestie: ar fi interesant sa realizezi o rubricuta cu si despre limba albaneza. Ar fi de mare ajutor, de ce nu, sunt oameni din Romania care vor sa invete albaneza si efectiv n-au de unde, nici macar un punct de plecare. Eu zic ca ar fi de folos o pagina cu generalitati despre limba albaneza plus diverse link-uri catre resurse de pe internet pentru invatat limba. La noi in tara nu se preda nici macar la Facultatea de Limbi si Literaturi Straine (ma refer la Bucuresti), desi am inteles ca s-ar preda in Constanta. La ALAR se predau cursuri de limba pentru doritori? Eu una abia reusesc sa o invat pe cont propriu, mai mult prin cantece si ce mai gasesc pe net…

    Răspunde
    1. Avatarul lui LediLedi

      Buna Olivia,
      Ideea aceasta (o rubrica despre limba) este extraordinara deoarece limba albaneza si limba romana (vorbesc de limba veche, inainte de venirea romanilor) curg din aceasi sursa: limba unei populatii autohtone din Balkan. Dacii si Ilirii vorbeau LA FEL. Pe urma, ca si dialektele unei limbi, si limba acestor popoare a evoluat si s-a mai modificat. Cand eram la facultate, studenta albaneza la Bucuresti, aflam de la profesoara de istorie ca exista si astazi cate 50 de cuvinte recunoscute ca „de aceeasi radacina” intre romana si albaneza. Fiind casatorita cu un moldovean, am constatat, in viata de zi cu zi, ca sunt mult mai multe cuvinte comune. Aproape in fiecare zi „descoperim” cu uimire ca inca un alt cuvint se spune la fel. Ieri de exemplu el a zis in romana (veche) „odaie” si am zambit caci am recunoscut repede ca in albaneza se zice „oda” la camera.
      Eu propun autorului acestui minunat blog, o rubrica despre limbiile noastre si inauntru un mic dictionar romano-albanez al CUVINTELOR IDENTICE. Promit sa-l alimentam in mod regulat cu cuvinte si expresii.
      Exemplu:
      Ceafa – Qafa
      Prag – Prag
      Capatana – Captina
      Cal – Kal
      Ceapa – Qepa
      Magar – Gomar
      Buza – Buza
      Moasa – Mosha (ne moshe, e moshuar)
      Balta – Balta
      Mâta – mace
      gura – gura (figurativ: gura popullore, folklori)
      harbuz – harbuz
      praz – praz, presh
      pui – pule
      kokosh – kokosh, kendes
      trandafir – trandafil
      vaza – vazo
      cioban – çoban
      Vatra – vatra, vater
      oda – oda, ode
      karuta – karroce
      mustata – mustaqe
      pusca – pushka
      caciuba – caçube
      peste – peshk
      culme – kulm
      fund (sfarsit) – fund
      urma (de urma)- gjurma
      etc, etc, …. etc

      Răspunde
      1. Avatarul lui StelaStela

        Ledi, esti casatorita cu un moldovean ?! Pentru prima data intilnesc un cuplu moldovean + albaneza, deseori e invers moldoveanca/romanca, etc. + albanez 🙂 Imi pare bine sa aud, totusi !Sorry ,de curiozitate : locuiti in Moldova sau Albania?
        Eu sunt din Moldova, iar sotul meu este albanez si locuim in Tirana.

        Răspunde
  24. Avatarul lui OliviaOlivia

    Ciprian Porumbescu a scris cantecul special pentru Albania? Eu am trait cu impresia ca a fost creat independent si ulterior cumparat. Am citit in cartea-interviu cu Ardian Kuciuk „Vremea loctiitorilor” (scriitor albanez ce locuieste in prezent in Romania, scriitor de dubla expresie, albaneza si romana) cum ca Victor Eftimiu nu ar fi fost albanez, ci etnic slav (din cate tin minte, apartinand unui subetnos macedonean) din Albania.

    Răspunde
    1. Avatarul lui albaniaperomanestealbaniaperomaneste Autor post

      Din cate stiu, Ciprian Porumbescu avea deja cumpusa melodia. Cand Victor Eftimiu i-a cerut sa cumpune ceva special ca sa fie imnul Albaniei, el (Porumbescu) a oferit melodia: Pe steagul nostru e scris unire. Nu cred ca melodia a fost cumparata, dar cine stie… Nimic din ce-am scris acum, nu este oficial, doar cunostiintele mele despre acest subiect. Cat despre Adrian Kuciuk, sunt sigur ca stie mai multe, fiindca a fost scolit in domeniul literaturii. (Iti plac cartiile lui? – Mie, nu prea)

      Răspunde
      1. Avatarul lui OliviaOlivia

        In legatura cu Ardian Kuciuk, mi-am procurat „Un trib glorios si muribund”, despre care se spune ca e cea mai buna carte a sa in limba romana. Intr-adevar, scrie deosebit de ermetic, ca orice postmodernist de altfel. De multe ori m-am pierdut in frazele lui foarte lungi, cu descrieri extrem de complicate, si pana la urma am renuntat. Pastrez cartea pentru cand voi fi mai „coapta la minte” si voi avea mai mult timp si dispozitie pentru asa o carte, sa inteleg pe deplin si pe indelete ce vrea nenea sa spuna.

        Răspunde
  25. Avatarul lui albaniaperomanestealbaniaperomaneste Autor post

    In afara de actele care insotesc un proprietar de masina (carnet de conducere, asigurare si un act care dovedeste ca esti propietarul legal al masinii) iti trebuie doar pasaportul romanesc. La intrarea in Albania vei plati o taxa de 10 Euro (sau echivalentul in dolari – nu cred ca se accepta leii). Cam atat! Mersi de intrebare si sper sa ne mai citim. Calatorie placuta!

    Răspunde
  26. Avatarul lui vertvert

    Submitted on 2008/10/27 at 2:34pm

    Salutare!binevenit acest blog despre albanezi,chiar e o sursa buna de cunoastere.As vrea sa-mi spui cam ce acte mi-ar trebui daca as vrea sa plec cu masina personala pana in Albania,traseul trecand prin Bulgaria si Macedonia…aproximativ 930km ; mi-ar fi de mare ajutor orice informatie,plec prima oara din tara,merci!

    Răspunde
  27. Avatarul lui albaniaperomanestealbaniaperomaneste Autor post

    Submitted on 2008/10/08 at 2:05pm

    Falemnderit Gerti. Ajutorul tau este foarte apreciat si binevenit. Ce se intampla cu palmaresul lui Poli?

    Răspunde
  28. Avatarul lui MICHIDUTZAMICHIDUTZA

    Submitted on 2008/09/19 at 6:23am

    Conteaza ca sunt acolo si pot oricand sa pretinda ca vor sa faca ordine.Si in Transnistria rusii spun ca nu au decat 500 de soldati care nu mai pleaca.Daca ar incerca cineva sa-i expulzeze ,s-ar repeta scenariul georgian.Si in Osetia rusii se aflau chi9purile sub comanda Osce si Onu.Uite ce au facut !Kosovo daca nu se uneste cu Albania si nu trimite acasa trupele ruse,va avea probleme mari in viitor.

    Răspunde
  29. Avatarul lui MICHIDUTZAMICHIDUTZA

    Submitted on 2008/09/18 at 8:42pm

    Mai sunt trupe ale Rusiei in Kosovo ?Nu ma intereseaza sub ce drapel au venit acolo …Ma intereseaza daca au plecat sau cand vor pleca.Eu stiu ce stiu,rusii cand intra cu armata undeva,nu se mai indura sa plece.Avem exemplul apropiat in Moldova .

    Răspunde
  30. Avatarul lui GabrielGabriel

    Submitted on 2008/09/17 at 8:57pm

    PS
    Daca o sa ai niste contacte (email, adresa, tel) a organizatiilor (a)romane din Albania, te rog includele si pentru noi.
    Multumesc anticipat!

    Răspunde
  31. Avatarul lui GabrielGabriel

    Submitted on 2008/09/17 at 8:45pm

    Multumesc frumos!
    Informatia este detailata, la subiect si foarte educativa.
    Din moment ce bunicul tau a fost aroman, se vede ca si sangele stramosesc, dar si dorinta de a cunoaste, te-au dus la un grad inalt de exprimare in romaneste, cat si de informatie asupra (a)romanilor din Albania.
    Despre Kosovo; cu trupele de ocupatie rusesti in Estul Basarabiei (Moldova), a fost preocuparea ca recunoasterea Romaniei a lui Kosovo ar da unda verde la declararea de independenta a ‘transnistrienilor’ (rusi de fapt), de a se rupe de Moldova. Vezi ce-au facut in Gruzia…
    Dar astea sunt doua lucruri aparte dupa parerea mea: albanezii din Kosovo, ca si romanii din Basarabia/Bucovina de Nord, Bugeac (Bu-Getos, Campia Getilor originar), sunt SI bastinasi SI majoritari; pe cand rusii din Transnistria sunt SI alogeni, SI minoritari.
    Deci eu am recunoscut-o asta personal, nu insa si birocratii de la Externele Bucurestiului.
    In plus nu-mi place de sarbi: se cearta ca ca chiorii intre ei in razboaie fratricide serbo-croato-bosniene si trebuiem sa avem NOI ‘incredere’ ca vor respecta pe minoritarii (a)romani, albanezi, s.a.? Istoria sarbilor arata exact contrariul.
    Din nou multumesc pentru informatii si efort!
    Sanatate si numai bine!

    Răspunde
  32. Avatarul lui albaniaperomanestealbaniaperomaneste Autor post

    Submitted on 2008/09/12 at 7:50pm

    Mersi de comentariu Gabriel!
    Cele mai puternice comunitati ale aromanilor din Albania se gasesc in mod special in Sudul Albaniei, in judetele Korca, Vlora, Fier si Divjaka, dar si in Tirana. In Divjaka exista o scoala si o biblioteca in limba aromana. Viata culturala nu este une foarte bogata, din pacate. Aromanii din Albania sunt organizati in 2 asociatii, una care este mai aproape de Romania si cealalta mai aproape de Grecia (din punct de vedere cultural si organizativ vorbind). Aromanii in Albania au ziarul lor care se publica de mai mult timp care se numeste: Fratia! Cu initiativa aromaniilor din Albania si cu sprijinul ambasadei Romaniei din Tirana in 2002 s-a publicat o carte foarte buna, in limba albaneza: Istoria Romaniei.

    Din pacate putini albanezi stiu ca imnul Albaniei este compus de Ciprian Porumbescu, dar in scoliile noastre se invata despre Iancu de Huneadoara, cum el s-a luptat impreuna cu Skenderbeg impotriva otomaniilor. Se invata ca Romania a fost prima tara din lume care a recunoscut Albania independenta in 1912 (atunci Albania includea si Kosovo – in curand o sa public un articol despre Kosovo) si din cauza asta (dar nu numai) albanezii poarta un respect special pentru romanii si Romania. Nerecunoasterea independentei lui Kosovo decatre Romania a lasat un gust cat de cat amar, fiindca cum am si zis, Romania a fost tratata intotdeauna ca o tara prietena si decizia parlamentului din Bucuresti a fost un pic surprinzatoare pentru albanezi. Insa, cu timpul aceasta problema se va rezolva si nu cred ca albanezii vor purta pica romaniilor pentru acest lucru. Fiecare isi vede de binele lui.

    Inchei cu ce am si inceput: aromanii. In Albania aromanii sunt chemati ciobani, dar in sensul bun al cuvantului, fiindca aromanii au ajuns in Albania ca ciobani. Este mai normal ca un aroman sa fie chemat cioban, decat vlah sau aroman. Cu timpul aromanii se asimilieaza (bunicul meu a fost aroman, dar nimeni din familia mea nu a mostenit limba aromana) si ca de obicei, se integreaza foarte bine in viata Albaniei.

    Promit sa incerc sa gasesc cat mai mult material despre aromanii din Albania (i-am promis si lui Michidutza asta) si o sa-l traduc si o sa-l public cat de curand pe acest blog.

    Inca o data mersi de comentariu si esti binevenit sa mai postezi si sa pui intrebari.

    Răspunde
  33. Avatarul lui GabrielGabriel

    Submitted on 2008/09/12 at 5:58pm

    Care este viata culturala a aromanilor/vlahilor din Albania?
    Unde sunt comunitatile cele mai puternice?
    In ce masura exista respect al populatiei albaneze (sau lipsa de) fata de aromani/vlahi?
    Multumesc!

    Răspunde
  34. Avatarul lui oanaoana

    Submitted on 2008/07/30 at 7:02am

    Felicitari! Sunt foarte impresionata. Nici n-am apucat bine sa ma vindec de dor cu prietenii albanezi pe care i-am avut in vizita de curand, pentru ca azi am cazut din nou in nostalgie pentru Albania. Imi este foarte greu sa exprim tot ce simt pentru aceasta a doua tara a mea si asta din teama de a risca sa nu fiu crezuta sau gresit interpretata pentru subiectivism sau ca-i laud prea mult pe albanezi si tara lor. Sau, poate, anumite lucruri nu stiu pur si simplu sa le exprim, ci doar sa le simt. In sfarsit, incerc. I-am cunoscut pe albanezi la ei acasa, timp de 7 ani, perioada in care am efectuat studii (facultate si master), ca bursier al statului roman si am avut timp sa cutreier in lung si in lat ” tara vulturilor” si m-am adaptat usor si repede si i-am respectat si i-am iubit pe albenezi, ca n-as mai fi plecat vreodata, dar nu inseamna ca nu-i vizitez in fiecare an, pentru ca nu pot rezista atunci cand ma imbolnavesc de dor si trebuie sa plec in ” tara mea”. Toata lumea stie ca inca din 1996 folosesc pentru Albania sintagma “tara mea” si este cu adevarat. N-are importanta ca prima , ca a doua, pentru mine a insemnat “acasa” si asta pentru ca albanezii m-au determinat sa simt asa. Am beneficiat de un respect rar intalnit, am fost tratata ca oaspete timp de 7 ani, in orice secunda, de catre oricine si fiindca veni vorba de ospitalitate, mi-e greu sa cred ca ar mai exista prin vreun colt de lume, in asa exces ca la albanezi. Cred totusi ca nu se pot intelege aceste lucruri, decat printr-un contact direct cu Albania si albanezii. Merita deci, sa-i cunoasteti pe albanezi! Am sa revin cu impresii si inca o data felicitari. E foarte frumos ce faceti, mult succes!

    Răspunde
  35. Avatarul lui MICHIDUTZAMICHIDUTZA

    Submitted on 2008/05/28 at 12:04pm

    Patriotismul si vitejia nu sunt de ajuns!.Albanezilor,stravechi popor al Europei,li s-a negat aproape intreaga lor istorie dreptul la existentza libera.Istoria albanezilor,la fel ca si a noastra,a romanilor ,este o lunga epopee a jertfelor pentru libertate si pentru conservarea fiintei nationale.La albanezi ,limba este simbolul sfant al unitatii de neam.Religiile pe care le au albanezii nu-i impiedica sa se simta frati.Albania nu a fost o Irlanda ,sfasiata de razboaie interconfesionale.Albania a devenit independenta intr-un moment in care jocurile erau facute in Balcani.Toate natiunile Balcanice isi obtinusera la acea data independentza si recunoasterea,Albanezii ,ca ultimi veniti,s-au trezit traitori in trei tzari,la fel ca si noi romanii.La momentul 1912,albanezii traiau in Serbia,Bulgaria,Grecia,si in Albania propriu zisa.Romanii traiau nu numai in “Regat ” dar si in Moldova {Basarabia}ocupata de Rusia si in Transilvania ,stapanita de unguri.Dupa primul razboi mondial,noi romanii ne-am vazut reintregiti ,albanezii au ramas in asteptare inca un secol.Similitudinile dintre popoarele noastre sunt atat de mari,incat nu-mi pot explica faptul ca putini dintre noi ,romanii, stiu ceva concret despre albanezi.Aici gresesc profund si conducatorii albanezilor ,care nu se arata preocupati de imaginea poporului lor in lume,dar mai ales aici,in Balcani …Asemanarea cu noi a albanezilor e fundamentala ,si de necontestat.Nu intamplator istoriografia poporelor inamice ne contesta si noua si albanezilor continuitatea pe pamanturile stramosilor nostri.Ar fi interesant sa se faca un scurt istoric al evolutiei propagandei slave si maghare in ceea ce priveste popoarele noastre.Ceea ce este revoltator ,este faptul ca istoricii maghiari pretind ca noi romanii am venit in Transilvania de pe teritoriul actualului Kosovo,in vreme ce despre albanezi sarbii pretind ca au fost adusi acolo de turci din Caucaz si Egipt !Inca nu e de ras !Vor rade poate copii nostri cand unirea definitiva a albanezilor si romanilor in acelasi camin numit PATRIE,va fi desavarsita.Deocamdata milioane de romani si albanezi traiesc in tzarile vecine si privesc cu sperantza spre tzara lor mama.Eu sunt optimist si cred cu tarie ca in curand UNIREA cea Sfanta ,va veni si pentru romani si pentru albanezi !Noi suntem de aici !

    Răspunde
  36. Avatarul lui MICHIDUTZAMICHIDUTZA

    Ce poti sa ne spui despre comunitatile albanezilor din Italia,la descendentii albanezilor refugiati cu sute de ani in urma ?Ma gandesc in special la migratia masiva din Evul Mediu in sudul Italiei si Sicilia.Stiu ca exista si acum sate de albanezi vechi acolo si biserici albano-italiene.Mai rezista etnic,sau acum s-au italienizat ?Sunt si ortodocsi sau numai catolici ?Au legaturi cu Albania ?

    Răspunde
  37. Avatarul lui albaniaperomanestealbaniaperomaneste Autor post

    Alin, trebuie sa recunosc ca inainte de a cauta raspunsul la intrebarea ta despre diferentele intre bektasi si suniti si eu eram la fel de profan ca si tine. Habar nu aveam despre aceste diferente. In Albania este greu sa-ti dai seama daca cineva e crestin sau musluman, sa nu vorbim de a afla daca este bektasi sau sunit.

    Contactele albaneziilor cu lumea islamica sunt mai recente comparativ cu cele ale altor europeni. Daca spaniolii faceau cunostiinta cu maurii si religia lor in sec. IX si X, albanezii au avut primul contact cu lumea islamica in sec. XIII si XIV. Nu se stie adepti ai carei secte au fost primii musulmani albanezi, dar cert este ca prin sec. XVI si XVII albanezii (o parte) incep sa se converteasca in muslmani. Cei care nu se convertau in islam erau obligati sa platesca taxe mari, copii lor erau luati ca soldati in armata otomana etc.

    Secta bektasa a luat nastere undeva pe la mijlocul sec. XII in Iran, ca o imbinare a sectei siite si misticismului antic pers. Acesta secta a fost creata pentru a avea un acces mai larg in populatie. In Albania a fost adusa de catre Hagi Bektash Veliu, care sub acoperirea unui preot ortodox a inceput sa faca propaganda pentru secta bektasa.

    Diferentele intre suniti si bektasi.
    In primul rand (nu este de o importanta mare in viata de zi cu zi) sunitii cred in Mohamed si in alti profeti. Printre care si Ali, care ca importanta este al patrulea. Bektasii, precum si siitii cred ca Ali, este al doilea ca importanta si vine imediat dupa Mohamed.

    Dar ceea ce face intr-adevar diferenta intre bektasi si suniti este practicarea Islamului. Bektasismul este o secta mai toleranta, care nu cuprinde toate legiile musulmane descrise in Sheriat, nu aproba casatoria cu mai multe femei, predica egalitatea intre barbat si femeie, nu interzice alcolul ca bautura si are mai multe lucruri in comun cu Biblia. In Albania bektasismul a fost preferat sunismului ca fiind o secta mai toleranta si mai usor de urmarit. Cei care au adus in masa aceasta secta in Albania au fost soldatii albanezi, care erau luati de mici de catre turci si convertiti in musulmani. Ei au ales bektasismul ca un cult musulman mai usor de practicat si mai accessibil in Albania.

    Alin, avand speranta ca am raspuns cat de cat la intrebarea ta, iti multumesc pentru comentariu si timpul petrecut la acest blog. Sper sa ne mai citim.

    Răspunde
  38. Avatarul lui ALINALIN

    Pentru noi,profanii ,ar fi interesant de stiut prin ce se deosebesc in esenta bektasii de sunniti ?Am auzit de alte curente in interiorul islamului,dar de bektasi nu …Presupun ca sunnitii sunt primii musulmani in Albania ,pentru ca si turcii sunt sunniti si e normal ca ei sa fi raspandit primii mahomedanismul in randurile albanezilor.Asadar,cine sunt bektasii ?

    Răspunde
  39. Avatarul lui ALINALIN

    Pentru profani,poate ne spui ce sunt bektasii ,sunnitii,siitii,alauitii ,wahabitii,etc.E clar ca sunt un fel de curente religioase sau secte apartinand de islam.Totusi,in cazul Albaniei,care ar fi principala deosebire intre ei ?

    Răspunde
  40. Avatarul lui albaniaperomanestealbaniaperomaneste Autor post

    Mersi de comentariu si de intrebare Nelu! As vrea sa-ti dau un raspuns cat de real posibil depre raportul intre bektasi si suniti, dar dupa ce m-am interesat am aflat ca nu exita date pentru asa ceva. Bektasii pretind ca ei sunt majoritari in Albania, iar sunitii contrariul. Cert, este ca la ultima inregistrare facuta in Albania in ceea ce priveste religia albaneziilor (intre 1900 -1910) bektasii erau majoritari. Tariile care sprijina islamul in Albania sunt in mod special Turcia si Emiratele Arabe. Majoritatea musulmaniilor albanezi din Kosovo si din Macedonia sunt bektasi.

    Răspunde
  41. Avatarul lui nelunelu

    M-ar interesa care este raportul intre suniti si bektasi in cadrul comunitatii islamice,stiu fiind ca sediul central al acestui ordin, care era cel care educa si „pastorea” ienicerii osmanlai ,este in Albania.Exista ,banuiesc,bektasi si in Kosovo.Cati sunt? Ii sprijina vreo tara? Iranul?

    Răspunde

Răspunde-i lui gerti Anulează răspunsul